20% מכל רכישת מרצ׳נדייז יעברו לעמותת כנפיים של קרמבו! מלאי מוגבל

ירון מינקובסקי בראיון על האופנה הישראלית, עתידה ומעצבים צעירים

 בכול פעם שאני מגיעה לסטודיו של ירון מינקובסקי, אני נפעמת. זו חגיגה לעיניים ולנשמה לראות צבעים, טקסטורות, וריקמות משתלבים יחד לפריטי לבוש שהם בעצם יצירת אומנות אחת. הפעם הגעתי לסטודיו כדי לדבר איתו על הנושאים הבוערים בתעשייה, מה הוא חושב על העתיד של התעשייה הישראלית, המותגים הצעירים שמציפים את השוק וכמובן איפה נהיה בעוד כמה שנים? 

את ירון אני מכירה עוד מסיפוריו של בן זוגי שהיה חברו לספסל הלימודים וסיפר שבמשך שעות היה מצייר רק שמלות. הוא ממש כמוני לא מופתע בכלל מגודל ההצלחה לה זכה ירון בשנות פעילותו. מינקובסקי הוא מבכירי מעצבי האופנה של ישראל, ועוד בשנת לימודיו האחרונה במחלקה לאופנה בשנקר, זכה  בפרס המעצב הצעיר והטוב ביותר לשמלות ערב מטעם יריד הבינלאומי ודגמיו זכו לפאר את מיטב המגזינים המובילים בעולם כמו ״ווג״ ו״ ספורט אילוסטרייטד״.

ירון מינקובסקי, איזה מעצב אתה?

״כמעצב אני נע על התפר שבין אופנה לאומנות. המותג שלי הוא בעל עושר ציבעוני וססגוני. אני משתשמש בחומרים לא שגרתיים, מעיז בצבע וחומר ובתוך כול השיגעון שומר על ה״מסגרת״ של הבגד הקלאסי.״ 

 בוא נדבר על אופנה ישראלית, האם יש אופנה ישראלית לדעתך? ואם כן מה מייחד אותה?

״אופנה ישראלית היא אופנה בין לאומית לדעתי. אין כול כך הבדל בין העיצובים שם לפה. 

הגעתי לתובנה שמעצב ישראלי יוצר מתוך חוסר אפשרויות. מבחינה טכנולוגית וחומרית, אין לנו נגישות לחומרי גלם, טכנולוגיות תפירה ואפשרויות ביצוע כמו שיש בחו״ל. פעמים רבות צריך להמציא את החומר לסובב אותו ולא להשתמש בו בצורה המקובלת כדי ליצור משהו חדש. אנחנו לא עובדים לפי החוקים. וזה אחד היתרונות במציאות שלנו, אנחנו בודקים, מותחים גבולות ויוצרים דברים חדשים.

הקושי בעולם האופנה הישראלי הוא שאין שבוע אופנה קבוע וידוע מראש. בחו״ל יש שישה שבועות אופנה עם תאריכים קבועים, וכמעצב אתה נערך עם החומרים ועם הקולקציות הרבה זמן מראש. כאן פעם יש פעם אין, ובנוסף אין כאן יותר מדי חורף. קושי נוסף שיש בישראל הוא שאין קוד לבוש. את יכולה להגיע לחתונה עם ג׳ינס ואף אחד לא יתרגש, בחו״ל כשאת מוזמנת לארוע את יודעת אך להתלבש, יש קוד לבוש ברור לכול ארוע.״

מי הם המעצבים הצעירים שאתה מעריך בתעשייה הישראלית?

״אלון ליבנה, הוא יוצר אמיץ שהולך אחרי החלום שלו. שחר אבנט, היא מעצבת מאוד מוכשרת, מציירת יפה ויש לה דרייב מטורף אני סקרן מאוד לראות את הקולקציה הבאה שלה. היום המעצבים הצעירים פורצים מהר קדימה, בעזרת הרשתות החברתיות אפשר להגיע לחשיפה מהר יותר מבעבר, המבחן האמיתי הוא הקולקציה השנייה והשלישית. המבחן האמיתי למעצב זה ההצלחה לאורך זמן, וזה לא פשוט היום בטח לא במדינה קטנה כמו שלנו.״

מה היית אומר לירון המעצב הצעיר בתחילת דרכו?

״תחסוך, מיחסי ציבור לא חיים, אתה צריך שיהיה לך בסיס עיצובי וכלכלי חזק.״ 

מה לגבי עיצוב וטכנולוגיה איך אתה רואה את השילוב של השתיים?

״אני עוקב אחרי דברים חדשים, אני נוסע לתערוכות בכול העולם, לומד טכניקות חדשות מתרשם מחידושים טכנולוגיים. לאחרונה ביקרתי בהודו אבל לא הודו הרוחנית, הודו התעשייתית וזה מטורף שם. בחדר אחד יש את הציוד הטכנולוגי הכי חדיש מחשבים, תוכנות, מדפסות, חיתוכי לייזר ובחדר ליד יושבים אנשים ורוקמים בידיים. מדהים. בעתיד נדפיס הכול בבית, יש כול כך הרבה חברות שכבר מדפיסות מוצרים שלהם. נייקי למשל כבר מדפיסה את כול הסוליות לנעליים שלה, אני חושב שזה מדהים. אבל במקביל לטכנולוגיה המתפתחת יש התרפקות על נוסטלגיה, כאן נכנסות עבודות היד, יש מקום של כבוד והערכה לרקמות ולעבודות יד מסורתיות. והיא תגבר״.

כמעצב על שעשה את זה בגדול, מה היא עצת הזהב שלך למעצבים צעירים?

״אני ממליץ לבנות תוכנית עיסקית. הדרך הנכונה להצליח היום היא להיות מלווים ע״י אנשי מקצוע כדי למנוע טעויות. גם עם אנשי מקצוע הם יטעו בדרך אבל לפחות ימזערו נזקים. תראי אי אפשר להיות מעצב טוב ואיש עסקים טוב ברוב המקרים זה לא עובד. צריך שיהיה שותף עסקי שיטווה את הדרך לא רק כלכלית, אלה גם שיווקית ורעיונית. כשעובדים אין זמן להרים את הראש להסתכל קדימה לאופק.״

האם היית ממליץ למעצב צעיר שעכשיו סיים ללמוד להקים מותג עצמאי לנוכח המצב של תעשיית האופנה הישראלית היום?

״אני חושב שאין עתיד לאופנה הישראלית. כול שנה יוצאים מלא מעצבים צעירים מבתי הספר לאופנה והשוק רווי. אבל מצד שני, מי שאוהב אופנה בלתי אפשרי להגיד לו אל תעשה, אל תיצור יש בו תשוקה לעיצוב. אני אומר תעשה, לך עם החלום שלך אבל תהיה מספיק מיוחד מעניין ושונה כדי לבלוט ושתהיה הצדקה לקיום שלך כמעצב, תהיה יצירתי!״

דילוג לתוכן