20% מכל רכישת מרצ׳נדייז יעברו לעמותת כנפיים של קרמבו! מלאי מוגבל

הסיפורים מאחורי קולקציות הגמר של המחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל ׳21

ממש עוד רגע וקולקציות הגמר של הסטודנטים במחלקות השונות לעיצוב אופנה בארץ יזכו לראות אור. עוד שנה מאתגרת עברה על המחלקות לעיצוב אופנה בשל מגפת הקורונה. אבל אלו לא נתנו לה לעצור אותן והקולקציות של הבוגרים כבר מוכנות לרגע החשיפה שלהן . הפעם פגשנו את הסטודנטים המוכשרים מהמחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל והתרשמנו מהתהליך ומהדגמים הסופיים. שמענו איך הייתה חווית היצירה והבאנו לכם הצצה ראשונה לקולקציות של הבוגרים שיוצגו בתערוכה ייחודית החל מה-15.7. היום נציג לכן 5 קולקציות שיוצגו בה…

הקולקציה של בוגרת המחלקה ירדן צרפתי
צילומי קולקציית הגמר של ירדן צרפתי
מהו הסיפור מאחורי הקולקציה? 

״הקולקציה שלי בגדול מכילה 2 סדרות: יש סדרת משקפיים וסדרת לבוש. הקונספט שהוביל אותי בפרויקט היה נושא האריזות. לקולקציה קוראים אנבוקיסנג והיא מדברת על איך אריזה נתפסת בתרבות ואיך היא קיבלה משמעות חדשה בעידן הקורונה. בפרויקט אני מנסה להבין איך מאחדים אריזה ומוצר לאובייקט אחד מתפיסות קיימות ונוודות. היא שואבת השראה מפריסה דו ממדית של אריזות ונוצרה באותה צורה גם כן. כל הקולקציה כולל המשקפיים והלבוש, מבוססת תלת מימד בשילוב של טכנולוגיה ועבודת יד. בפרוקיט אין בזבוז של חומר, בעצם יצרתי מחברים שהופכים את פיתוח הטקסטיל לגמיש וכך הוא מותאם למידות גוף שונות ובזכות יכולת ה״היצמדות״ שלו לגוף הוא יוצר ומדגיש את הקימורים של גוף. סדרת המשקפיים נעשתה ברובה בהדפסה, יש גם הדפסת מתכת מאלומיניום וגם משקפיים שמתקפלות לגמרי!״ 

מהו הדגם האהוב עלייך מהקולקציה?

״זה ממש קשה לבחור כל אחד מהם הוא הבייבי שלי. אני מרגישה שמפריט לפריט אני עוברת תהליך ומשחררת. אז הבגד האחרון שעשיתי אתמול בערב נגיד צבעתי אותו ממש ברגע האחרון. אני מנסה לשחרר ולזרום ולתת לקולקציה שעומדת רק פינישים.״

מה היה החלק המאתגר ביצירת הקולקציה? 

״מבחינתי הכי מאתגר היה ליצור את המשקפיים המתקפלות. היה לי חושב כמעצבת שזה יהיה דגם שאפשר יהיה ללכת איתו. אז מגיעים הקשיים, בעיקר טכניים. איזה פתרון נותנים לציר שלא נראה כמוהו לפני? לדוגמא הצירים שלי עשוים עור שזה חומר גמיש אמנם אבל לא ציר סטנדרטי למשקף. עוד תהליך מאתגר היה ה- איך יוצרים משקפים עם מערכת הגנה לעדשות? זה בהחלט היה אתגר…״

איך הייתה חווית הלמידה שלך במחלקה לעיצוב אופנה בבצלאל? 

״היה לי מאוד כיף ומאוד מאתגר. משנה א׳ זה מאוד אינטנסיבי ואתה צריך לתת את כל כולך. אבל החוויה מחשלת ואתה לומד לחיות את העיצוב. כל היום אתה מוצא רעיונות, מיישם וכשאתה מגיע לתוצרים הסופיים זה נותן דרייב לעשות עוד. אתה מוצא פה מרצים שמלווים אותך לאורך זמן והופכים להיות מנטורים לכל דבר ועניין. אנשים שאתה מתחבר אליהם לא רק מבחינה עיצבית וזה מאוד חשוב. יש פה מגוון רחב של אנשים שרוצים ויכולים לקחת אותך איתם וזה משהו שאי אפשר לתאר במילים.״

הקולקציה של בוגרת המחלקה אישטו אפרת
צילומי קולקציית הגמר של אפרת אישטו
מהו הסיפור מאחורי הקולקציה? 

״הפרויקט התחיל בשיאו של הסגר הראשון וזה הביא להרבה לחצים ועניינים. באותו זמן ראיתי המון תמונות של אנשים באינסטגרם מחופשות שונות. התחלתי לשאול את עצמי מה זה בעצם חופשה? מה זה בעצם שחרור? ואיך אני משחררת את עצמי? התעסקתי בדברים לא קונבנציונאלים וזרמתי עם תהליך החיפוש העצמי של שחרור וחופש אמיתי.״

מהו הדגם האהוב עלייך מהקולקציה?

״יש לי ג׳קט שלא תכננתי לעשות. לקחתי רשתות של חלונות שחורים שהם חצי שקופים ויצרתי מהם מעיין מעיל עם טקסטורה ונפחים מטורפים שיש מלא דרכים ללבוש אותו.״

מה היה החלק המאתגר ביצירת הקולקציה? 

״לדעתי האתגר היה החלק הראשון של להבין לאן אני הולכת. הכל היה סגור ובאמת שלא היה כלום פתוח בסביבה. לא היה ממה ליצור, לא היו חנויות לחפש בהן בדים. אפילו הנגישות למרצים היתה וירטואלית. זה בעצם מה שהתניע את הרעיון אבל גם מה שהיה המכשול שלו. בסוף התרגלתי למצב והבנתי מה לעשות.״

איך הייתה חווית הלמידה שלך במחלקה לעיצוב אופנה בבצלאל? 

״היה לי מאוד כיף ומאוד מאתגר. משנה א׳ זה מאוד אינטנסיבי ואתה צריך לתת את כל כולך. אבל החוויה מחשלת ואתה לומד לחיות את העיצוב. כל היום אתה מוצא רעיונות, מיישם וכשאתה מגיע לתוצרים הסופיים זה נותן דרייב לעשות עוד. אתה מוצא פה מרצים שמלווים אותך לאורך זמן והופכים להיות מנטורים לכל דבר ועניין. אנשים שאתה מתחבר אליהם לא רק מבחינה עיצבית וזה מאוד חשוב. יש פה מגוון רחב של אנשים שרוצים ויכולים לקחת אותך איתם וזה משהו שאי אפשר לתאר במילים.״

הקולקציה של בוגרת המחלקה טטי כהן
צילומי קולקציית הגמר של טטי כהן
מהו הסיפור מאחורי הקולקציה? 

״הקולקציה שלי התחילה בעבודת מחקר מעמיקה על תקופת הרוקוקו והמהפכה הצרפתית. הקבלתי את אותה התקופה למה שקרה היום בישראל עם מתייחסים להחלפת השלטון, המחאות והממשלה. יצרתי קולקציה שמשלבת בין המאה ה-18 להיום, דרך בגדים מחויטים שמשתייכים ל״בני המעמד הגבוה״ או ה״פוליטיקאים״ זאת ביצירת קונסטורקציות. בין אם קונסטרוקציות רחוקות מהגוף שמדברות את הרוקוקו ומושפעות ממארי אנטואנט אבל גם צמודות, מחויטות, מהודקות ומעט מודרניות כמו הפוליטיקאים של היום.״

מהו הדגם האהוב עלייך מהקולקציה?

״הפריט האחרון שיצרתי שהוא מכנס קצר שמתכתב כמו מכנס ״לנז׳רי״ עם מלמלות וכפתורים אבל החלק העליון שלו הוא מעיין גקט רדי מייד שקיצרתי, חושף את הבטן ולו גם שרוולים מאוד מאוד תפוכים שמאפיינים את התקופה של הרוקוקו. בעצם זה מכנסיים צמודות או שכבות תחתונות אבל העליון נפוח גדול ומלא נוכחות.״ 

מה היה החלק המאתגר ביצירת הקולקציה? 

״בשבילי החלק הכי מאתגר היה להחליט מה מכל הסקיצות הזה יקום לתחייה. איך בוחרים מה ליצור ממעל ל-20 סקיצות? או במצב שלי מאות סקיצות? איך בוחרים ממה ליצור רק 5 מערכות לבוש? זה אולי מטורף אבל זו הדרך שלי לדייק ולהצליח. לעשות שולחן שלם של סקיצות ולבחור מהם מה לעשות, לבחור איפה מתערבים בטקסטיל או איפה לא. יש לי נטייה לעשות פחות התערבות בטקסטיל ולעשות יותר אינטרפנטציות שלי ואפשר לראות את זה לדעתי.״ 

איך הייתה חווית הלמידה שלך במחלקה לעיצוב אופנה בבצלאל? 

״מושלמת פשוט מושלמת. היה לי מאתגר, היה קשה, היה מחניק לפעמים אבל יצאתי עם הכלים הכי טובים שיכולתי לבקש. יכלתי לפרוץ פה במחלקה כל גבול שאי פעם חשבתי עליו. יכלתי לנסות כל חומר שאי פעם חשבתי עליו. יצא לי גם באמת לעשות קונסטוקורציות מחומרים שבחיים לא הייתי מתעסקת בהם אם לא הייתי מגיעה למחלקה בבצלאל. המטרה שלי בפרויקט הזה הייתה לפתוח את הראש ולעשות דברים שאני לא מחר מוכרת. באתי לפה כדי לפרוץ כל דמיון ולבצע כל מה שאני חושבת עליו בלי לחשוש.גם המנחים שלי דורון אשכנזי וטל פרנקל איפשרו את זה, אין לי מילים לתאר את הזמינות ותשומת הלב שקיבלתי מהם. זה החלטה אמיצה ללמוד עיצוב אופנה כי זה 4 שנים שאת עסוקה רק בלימודים אבל הכלים שיצאתי איתם הן מטרופים אני היום יכולה לעשות הכל.״

הקולקציה של בוגרת המחלקה צביאה שדיאל
צילומי קולקציית הגמר של צביאה שדיאל
מהו הסיפור מאחורי הקולקציה? 

״קולקצית התכשיטים שלי נוצרה בהשראת תבניות מהטבע. אני חוקרת פרקטאליים מסדרת קרבונאצ׳י ומתרגמת אותם למתמטיקה. בעזרתם אני בונה צורה חדשה, זה אומר שאני בעצם לא לוקחת צורה שקיימת בטבע אלא מפרקת אותם לעקרונות ויכולה ליצור מעקרון אחד מליון סגנונות שונים.״ 

מהו הדגם האהוב עלייך מהקולקציה?

״תלוי מתי את שואלת. כל פעם אני אוהבת משהו אחר. אבל אני חושבת שהשקעתי בפריט אחד הכי הרבה. יש לו כמות שכבות הכי מסובכת והוא הכי מורכב. זה בעצם מעיין תכשיט שיושב על כף הרגל על האצבעות. אנשים אומרים שזה נראה כמו סרטן או חיית מים אבל זה לא משהו זה צורה שקרתה.״

מה היה החלק המאתגר ביצירת הקולקציה? 

״מה שיצרתי לא בא בקלות. פרקטאל לא מתחבר לגוף זה פשוט צורה שחוזרת על עצמה. ככל שתסתכלי יותר לעומק זה יראה אותו דבר. האופי של זה זה כמו כרובית לא משנה כמה תפרקי זה גוש.״ 

איך הייתה חווית הלמידה שלך במחלקה לעיצוב אופנה בבצלאל? 

״אני נהנתי ממש ללמוד פה. זה מאתגר נורא, אבל מאתגר במה שאני אוהבת לעשות. דני שוורץ אחראי הסדנא מאוד עזר לי ותרם לפרויקט אבל למדתי מלא דברים. ההתמחות שלי היא אמנם בצורפות אבל עשיתי המון תלת מימד גם כן. באמת שלמדתי הכל מהכל, למדתי לחשוב באמת, למדתי איך לעבור תהליכים קונספטואליים. היום אני כבר לא מרגישה את זה קורה אבל יודעת שעברתי תהליך ושינוי כזה.״ 

הקולקציה של בוגרת המחלקה שירה בר און 
צילומי קולקציית הגמר של שירה בר און
מהו הסיפור מאחורי הקולקציה? 

״הקולקציה שלי עוסקת בצבעים ושקיפויות. התעסקתי הרבה בפיתוח טקסטילים לקחתי בדים קיימים ונתתי להם חיים חדשים. הכל במטרה להפוך אותם למשהו מיוחד וחד פעמי. התחלתי את הקולקציה מציורי מים שתרגמתי לבגדים והכנסתי להם רקמות יד. צבעים ובדים זה תכלס מדבר יותר שרואים את זה. כל בגד גם מבחינת טקסטיל עבר מגע ״יד אדם״ ונתתי את הטאץ׳ שלי גם אם בגזרות ובפרטים הקטנים שמי שמסתכל יתגלו לו דברים ככול שהוא מתבונן אפילו כשהבגד בתנועה״

מהו הדגם האהוב עלייך מהקולקציה?

״בדגם האחרון שלי הרגשתי שעשיתי שילוב של הרבה בדים בחתיכות מאוד קטנות. זו גזרה שהיא 260 מעלות והיה מאוד מאתגר ליצור אותה. הדגם הזה מביע את הרעיון שלי ומביא אותו לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר.״ 

מה היה החלק המאתגר ביצירת הקולקציה? 

״השקעתי הכי הרבה זמן בתרגום הציורים שלי למשהו תלת מימדי. חשבתי המון על איך לתרגם את השפה הציורית שלי לבגדים. אבל לא כציור על הבגד אלא מימד אחר. איך הקוים הצבעים והרקמות באים לידי ביטוי? זה היה תהליך מעניין.״

איך הייתה חווית הלמידה שלך במחלקה לעיצוב אופנה בבצלאל? 

״המנחה שלי יעל טרגן היתה שם לאורך כל הדרך לכל התייעצות ונתנה לי את החופש ליצור. חווית הלימודים בבצלאל מוציאה אותך מאזור הנוחות שלך. היא גורמת לך לחשוב, להבין מה את רוצה לעשות, מתי להקשיב, מתי לא ואיך מפתחים את הקו האישי שלך. פתאום אני יודעת מתי אני סומכת על עצמי ומתי אני הולכת אחרי הלב. ההבנה הזאת מאוד תרמה להתפתחות שלי.״

התערוכה אשר תתקיים בקמפוס הר הצופים, ירושלים, תיפתח לקהל הרחב החל מ15.7 – ביום זה החל מהשעה 19:00 ועד חצות. שעות פתיחת התערוכה: בימים א’ – ה’ מ10:00 עד 21:00 ובימי שישי מ10:00 עד 14:00. התערוכה תינעל ב30.7.

דילוג לתוכן