BringThemHomeNow#

מול המסרים לשיוויון והעצמה, ביונסה לא מפסיקה לפגוע בזכויות יוצרים ולהעתיק אומנות ונכסים דיגיטליים

מי שנחשבת לאחת המלכות הבלתי מעורערות של ההיסטוריה, ומקדמת תמיד מסרים חיוביים ופוליטיים, נתפסת פעם אחר פעם בהעתקות. היא מסרבת להסדיר קרדיטים וזכויות ועושה רושם שזו כבר לא טעות תמימה

דמיינו שאתן קמות בבוקר ולא אחרת מביונסה מעתיקה ציור שהעליתן לאינטרנט עבור חולצות וגרפיקות לקידום מסע ההופעות הנוכחי שלה. אז חוץ מזה שזו מחשבה מופרכת לגמרי, מכל כך הרבה סיבות, זה בעצם קרה ממש לאחרונה לאמן היפני המצליח (והמוצלח) האג'ים סורייאמה.

האג'ים סורייאמה ידוע לעולם בזכות כשרונו אבל הוא מוכר בעיקר בזכות דמויות הרובוט הנשיות שהוא מייצר, מצייר ומשכלל.

זה סימן ההיכר שלו, האייקון שלו, כרטיס הביקור כמעט. העבודות שלו נראו כאילו נלקחו מסרט מדע בדיונ עתידני, מחוברת קומיקס על אישה-רובוט שמצילה את העולם, ויש בהן הרבה מאד ביקורת חברתית מעניינת – על התפקוד האוטומטי שלנו בעולם, ובו זמנית איזושהוא ייצוג מרתק ויפהפה של אישה אידיאלית החסינה מפני כל.

במידת מה הדמות של ביונסה מתברגת כל כך טוב ובהתאמה מושלמת לסוגיות האלו באומנות של סורייאמה. השירים שלה והמסרים שלה עוסקים תמיד בנשיות, בסוגיות של הישגיות ופוליטיקת זהויות. לחובבות הביונסה הרציניות ודאי זכור לוק הרובוטית בקליפ של Sweet Dreams. אני עד היום שואלת את עצמי מה המשמעות של הלוק הזה בקליפ – האם מדובר בסוג של גימיק, או רעיון מורכב יותר סביב הסיפור שהשיר מספר. 

לעניינינו, לפני שבוע סורייאמה העלה לאינסטגרם שלו פוסט עם תמונה מתוך המופע הנוכחי של ביונסה.

תוך כמה שעות בלבד הפוסט זכה לתפוצה רחבה ביותר וכעת יש לו כמעל 50 אלף לייקים וכן תמיכה ודיונים רבים בתגובות. בתיאור הפוסט פונה סורייאמה לביונסה ישירות, מתייג אותה, וכותב לה שאם הייתה רוצה להשתמש בעבודות שלו הייתה צריכה רק לבקש באופן רשמי כדיי שיעשה עבורה עבודה טובה יותר. 

אני חייבת להגיד שהעתקה או השראה – אני ממש מכבדת את סורייאמה על הרצון שלו להתעמת ברוח שנונה שמציגה אותו כאמן רציני, ואני לא היחידה שחושבת כך. הדיונים בתגובות מרתקים, וגם מובהקים – העולם לצד סורייאמה.

חשוב לציין שקשה מאד לדעת האם מדובר בהעתקה בזדון. כמעט בלתי אפשרי להוכיח שמישהו בצוות של ביונסה, או היא עצמה, נתקלו בעבודות של סורייאמה ובחרו פשוט לגנוב את הרעיון בכוונה תחילה. עם זאת, דבר דומה כבר קרה – ובאלבום שלה רנסנס, ביונסה השתמשה בחלקים מהשיר "מילקשייק" של קליס ללא רשות – בחסות הנפטונז. לטענתה של קליס לא נוצר עימה שום קשר עבור הרשות להשתמש בשיר או לקבלת זכויות. קליס כתבה על כך שהיא לא מבינה מדוע ביונסה או מישהו מהצוות לא יצרו עימה קשר. מאוחר יותר החלק הזה בשיר הוסר מאפל מיוזיק וטיידל. 

נשאלת השאלה – למה הצוות של ביונסה, או ביונסה עצמה, מסרבים לבקש רשות, כל פעם מחדש? 

 

Translate
דילוג לתוכן