20% מכל רכישת מרצ׳נדייז יעברו לעמותת כנפיים של קרמבו! מלאי מוגבל

הסיפורים מאחורי קולקציות הגמר של המחלקה לעיצוב אופנה בויצו ׳21

ממש עוד רגע וקולקציות הגמר של הסטודנטים במחלקות השונות לעיצוב אופנה בארץ יזכו לראות אור. עוד שנה מאתגרת עברה על המחלקות לעיצוב אופנה בשל מגפת הקורונה. אבל אלו לא נתנו לה לעצור אותן והקולקציות של הבוגרים כבר מוכנות לרגע החשיפה שלהן . הפעם פגשנו את הסטודנטים המוכשרים מהמחלקה לעיצוב אופנה בויצו חיפה והתרשמנו מהתהליך ומהדגמים הסופיים. שמענו איך הייתה חווית היצירה והבאנו לכם הצצה ראשונה לקולקציות של הבוגרים שיחשפו בפעם הראשונה על המסלול עוד יומיים…

הקולקציה של בוגרת המחלקה מאיה אברהים 
איורי קולקציית הגמר של מאיא אברהים
מהו הסיפור מאחורי הקולקציה? 

״הסיפור שעומד מאחורי הקולקציה הינו השתקפות החיים בכפר שלי. מטרים ספורים מגדר ההפרדה העומד בין ישראל לסוריה, נמצא הבית שלי. אני מתושבי מג׳דל שמס שנמצאת ברמת הגולן על הגבול. גבול שהפך להיות חלק מאתנו ומזהותנו, הפך אותנו לאנשים ארעיים וגרם לנו לחיות באי וודאות כלפי איך ואיפה אנחנו חיים, ועשה מאתנו אנשים שקשה להם לשמור על היסודות שלהם. גדר מערכת הינו הגבול הפיסי בין שתי המדינות, אך משפיע רבות על זהותה ותרבותה של החברה שלי. אני שייכת לדור שלא חווה מלחמה אמתית ,אבל גדל במציאות שבה הוא חושב, מתנהג וחולם בשתי שפות ושתי תרבויות. בקולקציה אני מבקשת לבטא כיצד גבולות משפיעים עלינו כאינדיבידואלים וכחברה.

משבר הזהות היוצר חוסר שייכות, ארעיות ועולם ערכי מפוצל, אל מול כמיהה וניסיון לחיות את ההווה תוך כדי שימור התרבות וההיסטוריה. הקולקציה מכילה בדים ובגדים מסורתיים והיסטורים, עם שיטות צביעה טבעיות, ובדים סינטטיים חדשים עם שיטות צביעה מלאכותיות, כך שיש שילוב בין דבר נוסטלגי וטבעי לבין דבר מלאכותי ויותר חדשני.״

מהו הדגם האהוב עלייך מהקולקציה?

״היה חשוב לי בקולקציה לשלב עבודות יד כמו רקמות סריגה וכו‘… עבודות שמשקפות את ההיסטוריה, התרבות והמסורת שלנו.., וגם לשלב גזרות ישנות והיסטוריות למערכות לבוש חדשות ועכשוויות. בדגם הראשון שעבדתי עליו, אני מרגישה שבו חקרתי, למדתי והרגשתי את הבדים המסורתיים, ההיסטוריים והמאוד ישנים הללו, כך שהדגם מורכב ממעיל ארוך ( קוראים לו “עבאיה”) שנוצר לפני יותר מ-40 שנה, שמופיע בו שיטות התפירה והרקמה המיוחדות, סוגי הבדים, והמקומות שיש בהם טלאים ותיקונים של קריעות, והחצאית המורכבת מ-6 מכנסי מסורת דרוזיים. היה מאוד מעניין להסתכל על הגזרות והשיטות ולהכיר וללמוד אותם.״

מה היה החלק המאתגר ביצירת הקולקציה?

״לעצב קולקציה שלמה זה בעצמו אתגר, במשך הלימודים הכל היה מחולק והיינו אמורים לעצב דגם אחד לכל קורס או לכל נושא. ככה שלעצב קולקציה של 5 מערכות לבוש היה מאתגר, אך מהנה באותה מידה. בנוסף מה שהיה מאתגר ביצירת הקולקציה עצמה זה למצוא את השילוב בין הישן לחדש, לחקור ולהכיר את ההיסטוריה שלי שלא יצא לי לחוות אותה באמת, ולתרגם אותה למשהו חדש.״

איך הייתה חווית הלמידה שלך במחלקה לעיצוב אופנה בויצו? 

״ויצו הייתה הצעד הראשון בדרך להגשמת החלום הגדול. לפני שעיצבתי את הדגם הראשון שלי בויצו , הצבתי לעצמי מטרה. ידעתי שהדרך איננה קלה ומצריכה ממני הרבה השקעה ומאמץ, אך עם הקושי גם באה ההנאה, כי בסוף אחרי כל הקשיים הגעתי למטרתי. השגתי את הכישרונות שחלמתי עליהם ימים ולילות, ומהנקודה הזאת הדרך עוד ארוכה.. ובהזדמנות זו אני רוצה להודות למנחה הפרויקט שלי, שאול אהרוני, שמאוד תמך בי ועזר לי להגיע לקולקציה הזו ולתרגם את המחשבות שלי בצורה מעניינת וברורה.״

הקולקציה של בוגרת המחלקה תמר זילכה
איורי קולקציית הגמר של תמר זילכא
מהו הסיפור מאחורי הקולקציה? 

״הרעיון לקולקציה התחיל מרצון כל שהוא שלי לשינוי. שינוי מעצמי ושינוי מהחברה. כמעט בכל מקום מדברים על העידן הדיגיטלי ועל ההשפעות שיש לו עלינו. לי זה גרם לחשוב על הזהות של כל אחד מאתנו. על הדעות והרעיונות שלנו וכמה הם באמת שלנו ולא מושפעים מגורמים חיצוניים. אם זה בטלויזיה, באינסטגרם, בפוליטיקה או אפילו באנשים שסובבים אותנו כמו חברים ובני משפחה. לכולם יש דעות ולמרות שרובנו רוצים להיות ייחודיים ושונים, נרצה או לא, הדעות האלה משפיעות עלינו גם אם לא לגמרי במודע. לי לפחות זה הרגיש שאני לא מצליחה לשים את האצבע על כמה האופי שלי הגיע ממני וכמה ממנו נובע מדברים שהסביבה החדירה לי. הקולקציה שלי נקראת ״I follow therefore I am״ והמטרה שלה היא לעורר אצל כל אחד את המחשבה, כמה אנחנו עוקבים אחרי טרנדים ודעות של אחרים ואיך אנחנו משתחררים מהמקום הזה ומוצאים את ה”אני המאמין” האמיתי שלנו.״

מהו הדגם האהוב עלייך מהקולקציה?

״הדגם הרביעי שעיצבתי הוא האהוב עליי. הדגם הוא שילוב בין סט תואם של קרופ ומכנס לבין אוברול כשאחת מהרגליים של המכנס תלויה בחוט שמגיע מהחלק העליון של הדגם וככה הוא ׳שולט׳ בתנועה של המכנס. למרות שעיצוב צריך להיות ניטרלי וברובו להיעשות לפי רצונות הלקוח הטעם האישי שלי הוא די מינימליסטי ואני אוהבת שהדגם הזה עשוי מבד אחד עם צללית די פשוטה ובכל זאת אני חושבת שהוא משקף את הנושא שלי בצורה מאוד ברורה ומאפשר לצופה לראות את השליטה הישירה שכל אחד מאתנו חווה.״

מה היה החלק המאתגר ביצירת הקולקציה?

״אני חושבת שבכל פרויקט שעבדתי עליו החלק הכי מאתגר היה להפוך את ההשראה לבגדים. ולגרום לפרויקט להיות גם מסקרן ומעורר מחשבה וגם כזה שיכולים להבין בקלות איך הוא מתקשר לנושא. בניגוד למה שאולי חושבים, דווקא כשיש חומר ויזואלי ברור כמו אצלי (מריונטות), התהליך הרבה יותר קשה כי אנחנו מנסים להתרחק מהמקום הברור מידי.״

איך הייתה חווית הלמידה שלך במחלקה לעיצוב אופנה בויצו? 

״אני מניחה שכל מקצוע לימוד הוא מאתגר ולא פשוט אבל אין ספק שכשאתה לומד מקצוע אומנותי ובעצם הדברים שאנחנו יוצרים הם חלק מהנשמה שלנו והם כל הזמן עומדים למבחן. זה מאוד לא פשוט, אבל זה מחשל ומחזק וכל מכשול בדרך כמו ביקורת פחות טובה או מחסום יצירתי גורם לך להתאמץ יותר ולהוכיח את עצמך בפעם הבאה. אני מודה על כל הדברים שלמדתי בתואר הזה בין אם זה על המקצוע ובין אם זה על עצמי וחשוב לי להגיד תודה למנחה שלי עידו רקנטי שלאורך כל השנה הלא פשוטה הזאת נתן לי הרגשה שהוא מאמין בפרויקט שלי גם כשלי דברים היו פחות ברורים.״ 

הקולקציה של בוגרת המחלקה שי גולדנברג
איורי קולקציית הגמר של שי גולדנברג
מהו הסיפור מאחורי הקולקציה

״הפרויקט התחיל כמחקר בעקבות התנועות ההולכות והגוברות של האטה ושל מינימליזם. כצרכנים קיים המתח בין הרצון להשיל מאיתנו חפצים המכבידים עלינו נפשית ופיזית, לבין הרצון התמידי לצרוך.המחקר החל בארון הבגדים הפרטי שלי, בחנתי מה נחשב כבסיסי וכפריט חובה, ומה שנחשב כ”מותרות”. מתוך פרטים אלה בחרתי להתעסק בג’קט ובמעיל הטרנץ’ – בגדים עמוסים גזרתית הנחשבים לפרטי חובה בארון שלנו. בחרתי לפרק ולצמצם את העומס הגזרתי, לפשט אותו ולבנות אותו מחדש. חשיפת השלד ובסיס הבגדים, ומתיחת הגבולות בין פשטות לעושר הניואנסים והקונטרסט ביניהן. בפריטים הסרוגים בחרתי לבטל את העומס המבני של הסריג ולהתייחס אליו בהשטחה ועל ידי כך יצרתי שפה מינימליסטית של סריגים שבתוכם עושר וריבוי. הקולקציה בוחנת את החזרה לגזרות הבסיס ומותחת את הגבולות שבין המינימליזם והפשטות לבין העומס בפרטים.״

מהו הדגם האהוב עלייך מהקולקציה?

״אני חושבת שזה הדגם שנראה כמו מעיל אבל בעצם זאת חולצה ומעליה ווסט שמחובר רק בצוואר, השרוולים של החולצה הם סריג שטוח שעשיתי בחיתוך לייזר. הדגם הזה מאחד בתוכו את הרעיון של הקולקציה בצורה טובה אבל לא בפרצוף של המתבונן, צריך להסתכל בפרטים הקטנים ולהבין מה רואים באמת. דבר שאני מאוד אוהבת ואפשר לראות בעוד פריטים בקולקצייה.״

מה היה החלק המאתגר ביצירת הקולקציה?

״השנה הזאת מאוד מאתגרת ולכל שלב בה יש את האתגר שלו. אני חושבת שההתחלה הייתה הכי קשה, היה צריך להבין ולתכנן את דרך העבודה וסדר הפעולות. אנחנו רגילים לזמן עבודה של סמסטר אחד ומייצרים בו דגם אחד מהקולקצייה בכל קורס, דגם שעליו אנחנו שמים את כל האנרגיה שלנו, טקסטילית וגזרתית. זאת בעצם השנה הראשונה שלאורך שנה שלמה אנחנו מייצרים קולקצייה מלאה שהכל צריך להיות בה שלם.״ 

איך הייתה חווית הלמידה שלך במחלקה לעיצוב אופנה בויצו

״הלימודים היו מאתגרים, אינטנסיבים ופיתחו אותי מאוד. אני זוכרת שבשנה א׳ פחדתי שהמרצים יהיו בדיסטנס והתקשורת תהיה רק דרך מיילים וכד’. לשמחתי היחס במקום מאוד אישי, מרצים שנותנים מעצמם מעבר לשעות הקרוסים בשבילך ובשביל ההצלחה שלך. שני המרצים בפרויקט הגמר שלי, שאול אהרוני ומרינה מוחין הם לגמרי כאלה, היו שם תמיד לכל דבר ועניין ומגיעה להם תודה גדולה על זה.״ 

הקולקציה של בוגרת המחלקה לי נוני
איורי קולקציית הגמר של לי נוני
מהו הסיפור מאחורי הקולקציה

״את תהליך החקר התחלתי מהתבוננות על החברה שלנו היום. ניסיתי להבין מה מניע ומפעיל אותנו ואיך זה משפיע עלינו ועל הבחירות שלנו. הבנתי שנוצר סוג של היפוך לא טבעי בו המרחב הוירטואלי שאינו קיים ואינו מוחשי משנה ומעוות את חיינו הפיזיים. גבולות המציאות משתבשים ואיתם היכולת שלנו להבדיל בין קיים ללא קיים. בין נכון ללא נכון, המציאות הופכת לנזילה. בחקר התמקדתי בצורותיו השונות של ‘עיוות׳ דרך עיוות גוף, גרוטסקה ומופעי ביזאר ועד לעיוות סאונד, תמונה ותודעה. את הקולקציה יצרתי בשני מרחבים, המציאותי והוירטואלי והתאונות הנוצרות ביניהם ״מעברים לא חלקים״ בין שני המדיומים הללו. צילמתי פריטים קיימים אותם עיוותתי בעזרת כלים דיגיטלים באופנים שונים ולאחר מכן יצרתי אותם במציאות בנסיון לשמר את האיכויות של אותו עיוות הדיגיטלי. 

מהו הדגם האהוב עלייך מהקולקציה?

״חד משמעית כולם, בהחלטה מושכלת השנה במקום לעבוד השתעבדתי כל כולי לתהליך העבודה על הפרויקט, לכן כל דגם מעבר לנראות שלו הוא רכבת הרים של רגשות שעות של נסיונות וכשלונות ותסכול והצלחות קטנות. ואז גדולות והרבה אושר בדרך לתוצאה הסופית והמדוייקת שאליה כיוונתי.״

מה היה החלק המאתגר ביצירת הקולקציה?

״האמת מבחינתי החלק המאתגר היה בעיקר חוסר הוודאות שהשנה המטורפת הזאת הביאה איתה משלל סיבות שהשפיעו מאוד על תהליך היצירה בין עם נפשית ומורלית ובין עם בזמינות של חומרים.״

איך הייתה חווית הלמידה שלך במחלקה לעיצוב אופנה בויצו? 

״במילה אחת עייפות. בשתי מילים לילות לבנים וביותר, ארבע שנים משמעותיות מלמדות ומעמיקות מעשית ואישית. שנים שגובות ממך מחיר חברתי ומשפחתי גבוהה מאוד אבל נותנות לך להבין שהגבולות רחוקים עד לאן שהדמיון שלך יכול ללכת ( אם המנחים שלך יבואו איתך לשם ) ואלפי תודות למנחים שלי מרינה מוחין וקובי לוי שהסכימו לבוא איתי.״ 

דילוג לתוכן