הסיפורים מאוחרי יצירת קולקציות הגמר – המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר

קולקציות הגמר של הסטודנטים במחלקות השונות לעיצוב אופנה בארץ כבר מוכנות לחשיפה שלהן באירועים השונים שתוכננו לחודש הבא. ממש רגע לפני החשיפה פגשנו אותם, התרשמנו מהתהליך, מהדגמים הסופיים, שמענו איך הייתה חווית יצירת הקולקציה והלימודים בבתי הספר השונים. היום נציג, 5 קולקציות של בוגרי המחלקה לעיצוב אופנה שנקר. 

קולקצייתכמו פרחים ברוחשל בוגרת המחלקה איילת קולפק
איורי קולקציית הגמר של איילת קופלק

מה הסיפור מאחורי הקולקציה? ״הסיפור מאחורי הקולקציה שלי הוא הסיפור האישי של משפחתי שחלק ממנה נספה בשואה. רציתי להראות את הזכרון שלהם ואת העיסוק בזיכרון כשיש בו כל כך הרבה חורים. במהלך המחקר שלי נתקלתי באמן קוראני שגם הוא מתעסק בזיכרון וממנו שאבתי השראה לבדים השקופים ולעבודה במלחם שיוצר מעיין ״זיכרון של תפר״ שנפרם. ״

מהו הדגם האהוב עלייך מהקולקציה? ״הדגם האהוב עליי הוא השמלה בצבע בורדו. מכיוון, שאותה היה הכי מאתגר ליצור ובה אני הכי גאה והיא הכי משמעותית לי.״

מה היה החלק המאתגר ביצירת הקולקציה? ״החלק המאתגר היה תהליך ההלחמה, כל הדגמים בעצם לא תפורים אלא מולחמים אחד לשני. זהו תהליך מאוד לא סלחני, אי אפשר לפרום תפר ולעשות אותו מחדש ברגע שהלחמת 2 בדים אין דרך חזרה. אפשר להפריד ממש בעדינות אבל עדיין ישאר חור, אי אפשר להימנע מזה.״

איך הייתה חווית הלמידה שלך במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר? ״החוויה שלי הייתה מהממת בכל רמה אפשרית. זה מטורף לחשוב שארבע שנים אתה רק יוצר, לומד ומכיר את עצמך. אני לא חושבת שבשום תקופה בחיים יצרתי כל כך הרבה בעזרת הידיים. המנחה שלי משנה שעברה רונן לוין תמך מאוד ודרכו הצלחתי לפתח את השפה שלי ולהגיע למה שיצרתי. ״

קולקציית ״המכונות האנושיות״ של בוגרת המחלקה נוי פוליבה 
איורי קולקציית הגמר של נוי פוליבה

מה הסיפור מאחורי הקולקציה? ״בפרויקט שלי חקרתי את המערכת בין רובוטים לבני האדם. רובוטים בעצם מתחכים אחרי ההתנהגות והמראה שלנו ונמצאים בכל מקום. אל מולם יש אלו שמשתילים לעצמם רכיבים טכנולוגיים כדי להגדיל את היכולות שלהם וזה מטשטש את הגבולות בין אדם למכונה. בנוסף, יש תאוריה שאומרת שבעתיד תחייה לצידנו חברה שלמה של אנשים שהם חצי רובוטים וחצי בני אדם שיכונו סייבורגים. השתמשתי במוטות וסרטי גומי כדי להמחיש את התנועה וההליכה המכנית, הצבע הלבן נבחר כדי לשדר ריחוק ותנאי מעבדה וחשוב לציין גם שהקולקציה היא יוניסקס כי במכונות כידוע אין משמעות למגדר. ״ 

מהו הדגם האהוב עלייך מהקולקציה? ״הדגם האהוב עליי הוא בהחלט הדגם עם החגורה והמוטות״

מה היה החלק המאתגר ביצירת הקולקציה? ״בגלל שרציתי לדמות תנועה מכנית של רובוטים בהליכה ייצרתי מנגנונים פניימים בבגד שגורמים לבגד לזוז בהליכה. ככה שהכל מתבסס על מנגנונים שהיה מאתגר לפתח ולייצר.״ 

איך הייתה חווית הלמידה שלך במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר? ״היה מדהים, זה היה מחנה אימונים מטורף, יצא לי ללמוד המון על עצמי ועל העולם. רמת ההשקעה של הצוות וגם של הסטודנטים היא יוצאת דופן ולא מובנת מאליו. אני יוצאת מפה בן אדם טוב יותר ממה שנכנסתי, חייבת לתת קרדיט למרצה שלי אירה גולדמן שעזרה לי לדייק את הקולקציה ולהוציא ממנה ומעצמי את המיטב.״ 

קולקצייתהתחפושת האמיתיתשל בוגרת המחלקה עדי ענטבי 
איורי קולקציית הגמר של עדי ענתבי

מה הסיפור מאחורי הקולקציה? ״ההשראה לקולקציה שלי הייתה פסטיבל שהתקיים בקליבלנד בשנת 86׳ שהמטרה שלו הייתה לשבור את שיא העולם בהפרחת בלוני הליום. אבל שינוי במזג האוויר גרם לבלונים לחזור לקרקע דבר שיצר מגוון אסונות קשים באותה עיירה. זה גרם לי לחשוב כיצד דברים שנעשים בכוונה טובה יוצאים משליטה ומשתבשים. באותו הזמן יצא לי להיחשף גם לסרט הדוקומנטרי THE TRUE COST שבעצם מתאר את תעשיית האופנה המהירה, את הזוהר שלה ומצד שני גם את המחיר הסביבתי שלה. הקצנה של שני אלו היא עולם התחפושות. אם אופנה מהירה משמשת אותנו לעונה או שתיים, תחפושת משמשת אותנו לערב אחד. רציתי לקחת את התחפושות האלו וליצור מהם משהו חדש״

מהו הדגם האהוב עלייך מהקולקציה? ״הדגם האהוב עליי הוא הג׳קט הגדול שמורכב מפאצ׳ים. הוא היה טכנית לא פשוט ודרש המון מחשבה. היו גם המון הבדלי משקל בין בד לבד וכדי לאזן אותם נדרשה יותר התעסקות ועבודה ממה שציפיתי.״

מה היה החלק המאתגר ביצירת הקולקציה?״האתגר שלי היה לקחת תחפושות שגם החומריות וגם הצבעוניות שלהם מאתגרת ולחבר אותם בצורה נכונה. ליצור משהו שהוא שמיש, רב פעמי. שילבתי את בדי התחפושות יחד עם בגדי יד שנייה או בדים חדשים ויצרתי מהם פריטים שאם מסתכלים עליהם מזהים את מקורם. ולמרות שזאת תחפושת עדיין נרצה ללבוש אותה. במהלך הקורונה הקולקציה עברה עוד שינוי במקום לרכוש את הבדים שרציתי, ציירתי אותם בעצמי על קנווסים ושילבתי אותם בתוך הדגם כדי לתת עוד עניין חומרי.״

איך הייתה חווית הלמידה שלך במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר? ״אני חושבת שכל הסטודנטים מגיעים לשנקר וחוטפים שוק אבל מהר מאוד מכניסים אותנו לשגרת עשייה שלא דמיינת. אנחנו נוגעים בהמון נושאים ודברים שלא באמת רואים אם אתה לא חלק מהמחלקה. המקום הזה מלמד אותך איך לחשוב ואיך להתפתח ולעבור תהליך. זה לא מספיק שהבגד יהיה רק יפה, יש המון משמעות לפיתוח הרעיוני ושמים דגש על הקונספט והביצוע. המרצה שלי שרון עזרא, שפתחה לי את הראש עוד משנה שעברה, ידעה לזהות אצלי את החוזקות והוציאה ממני את המיטב. היא נתנה לי גב וביטחון, עוררה בי השראה ואני מאוד מודה לה על זה.״ 

קולקציית ״השחור החדש״ של בוגרת המחלקה שנהב יעיש 
איורי הקולקציה של שנהב יעיש

מה הסיפור מאחורי הקולקציה? ״כילדה שגדלה בשכונה מזרחית קטנה ומשפחתית ברמת גן והתחנכה בשכונה אשכנזית, ניסיתי רוב ילדותי להרגיש שייכת עד כדי כך שאיבדתי והתכחשתי לשורשים ולמקום ממנו באתי. התקופה שלי בשנקר גרמה לי לנבור בעומקי הזהות שלי וכשהתחלתי לחשוב על פרוייקט הגמר שלי הרגשתי צורך לסגור מעגל. הפרוייקט נתן לי הזדמנות לחקור ולהעצים את השורשים שנעדרו מחיי ולשלב זאת יחד עם השפעות הסביבה שבה התחנכתי ושעיצבו את הבן אדם שאני כיום.״

מהו הדגם האהוב עלייך מהקולקציה? ״וואוו זה משתנה, בקולקציה שלי שילבתי בין הגזרות והעושר של העדה התימנית עם אלמנטים מחויטים ומערביים קלאסיים. יצרתי שילוב בין מזרח ומערב בעזרת הצבעים, הפטרנים והגזרות. כרגע הדגם האהוב עליי הוא הג׳קט עם הסיר ג׳חנון על הראש שהוא בעצם תיק / כובע״ 

מה היה החלק המאתגר ביצירת הקולקציה? ״אני יכולה להגיד שבתקופה בה ישבתי בבית עקב הקורונה, גרמה לי להרגיש שאני לא אוהבת את הקולקציה שלי. אבל כשחזרנו ללימודים וראיתי אותה על הדוגמנים התאהבתי בה מחדש״

איך הייתה חווית הלמידה שלך במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר? ״ארבע השנים האלו גורמות לך להתעמת עם מי שאתה, לפתח את מי שאתה ולהתעצב כבן אדם תוך כדי שאתה יוצר. אני הגעתי אדם אחד ויצאתי בן אדם אחר, שלם יותר. חייבת להודות גם למנחה העיצובית שלי, מאיה ארזי, שעזרה לי מאוד השנה, נתנה לי המון חופש יצירה ולימדה אותי מלא״. 

קולקציית ״בעליונים כבתחתונים״ של בוגר המחלקה איציק רוקח 
איורי הקולקציה של איציק רוקח

מה הסיפור מאחורי הקולקציה? ״החיפוש הרוחני האישי שלי שמשלב בין שני עולמות שבאתי מהם. לפני לימודי האופנה עסקתי בלימודים מדויקים, יש לי תואר ראשון בפיזיקה. הקיץ התחלתי לתרגל מיינדפולנס והתרגיל הראשון היה התבוננות בטבע. כאדם חצי אנליטי החיבור לטבע התבטא ביחס הזהב. את הנושא הזה חיברתי לאמנית שוודית שפעלה בסוף המאה ה-19 שעסקה בחיבור הרוחני לעולם אחר דרך צורות גאומטריות. כל אלו התחברו לקולקציית גברים עשירה עם הדפסים בעיצובי האישי״

מהו הדגם האהוב עלייך מהקולקציה? ״השכמיה הסגולה עם המלבן הסגול היא בהחלט מערכת הלבוש האהובה עליי כי היא מבטאת בצורה טובה את נושא ההשראה וגם מבטאת בהדפסים שלה את הגיאומטריה שאני חווה בפן האישי שלי״

מה היה החלק המאתגר ביצירת הקולקציה? ״החלק הכי מאתגר עבורי היה הצבעוניות, שהיא כל כך מוגזמת ומגוונת ולא שגרתית עבורי כמעצב. זה היה אתגר אישי שבחרתי בו מראש.״ 

איך הייתה חווית הלמידה שלך במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר? ״החוויה הייתה כייפית ומאתגרת במיוחד לאדם כמוני שלא עסק באומנות ועיצוב קודם לכן. מאוד מלמד מאוד מאתגר ורצוף חוויות מתגמלות למרות הקשיים שהיו בדרך. המנחה העיצובי שלי יוסי קצב והמנחה הטכנית שלי ג׳קלין סופר תמכו בי מאוד וליוו אותי ברמה האישית בכל דבר מבחירת בדים ועד ייעוץ צמוד ואני מודה על כך מאוד.״ 

דילוג לתוכן